Com ja vam comentar en un altre apunt d'aquest bloc, el 4 de novembre de 1894 es celebrà
la Tercera Festa Modernista, una de les manifestacions més
memorables del Modernisme on hi participaren escriptors i artistes de
molt variades tendències i concepcions estètiques. Des d’aleshores,
el Cau Ferrat es va erigir com a lloc de referència del Modernisme.
Entre les moltes visites que el Cau Ferrat va rebre, sobresurten les
que va fer Víctor Balaguer que realitzà amb la companyia d’amics
i coneguts, ja sigui per ser Acadèmic de la Llengua o com a
afiliat al Partit Lliberal o per ser un dels restauradors dels Jocs
Florals.
El Cau Ferrat a finals de segle XIX |
Així
doncs, Víctor Balaguer, poeta “Mestre en Gay Saber” va escriure
un text dedicat a la Blanca Subur fent especial menció al Cau
Ferrat i que publicà en almenys tres ocasions; apareguent dins
la revista madrilenya Pro
Patria (segoda
època), III, XXI (sept. 1895), a
La
Vanguardia,
del dia 26.IX.1895 i també com a
capítol en un volum editat a Madrid l’any 1896 conjuntament amb
altres textos inspirats en excursions i records, a partir de notes i
apunts del mateix Balaguer titulat Historias
y tradiciones
on descrivia una sèrie de llocs suggerents i prou interessants i que
van merèixer l’atenció d’un jove Víctor Balaguer, excursionista i inquiet:
Medina
del Campo, La Danza de las Morratxas (Canet de Mar), La Cartuja de
Montealegre, Sitges la blanca, La Torre de los Encantados (Caldes
d’Estrac), El Castillo de la Selva, El Cuento del Cid i La Cuesta
de la Reina.
"Rusiñol
trastornó y transformó la casa, dejando en su parte baja el macizo
arco apuntado, que antes daba paso á las bodegas antiguas, y hoy lo
da á vistosos departamentos
que son morada soberbia de objetos de arte escogidos, tablas y
lienzos primarios, y sorprendentes antiguallas. Avanzó la
edificación sobre las rocas, adelantó una torre que penetra al mar,
como desafiando sus bravezas, y construyó en su parte superior un
salón de vastas dimensiones y de elevación extraordinaria, con
airosos arcos y proporciones de catedral, cerrado en su fondo por una
bellísima galería de cristales de colores.
Es
una casa suspendida sobre el mar, que bate constantemente sus
cimientos, y á quien á veces le sucede ensoberbecerse y encresparse
en torno de la torre atalaya, contra la cual se arroja ardidoso,
amenazándola con sus atronantes estrépitosos, bañándola con sus
espumas hirvientes y haciéndola bambolear con sus embates, cual si
quisiera deshacerse del temerario y arriscado torreón que se atreve
á invadir los dominios de aquel mar latino, engendrador de ninfas,
de sirenas y de diosas, y cuna de tradiciones teúrgicas y fábulas
paganas; de aquel mar medieval, sólo domado por las flotas de los
reyes de Aragón, condes de Barcelona, según la bizarra frase de
nuestro gran almirante, ni los peces podían pasar como grabado no
llevasen en su lomo el escudo de las Barras catalanas.
Tal
es la casa levantada por Rusiñol, para depósito y alcázar de su
tesoro ferramentario. Allí todo es arte y todo maravilla."
Víctor Balaguer
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